vrijdag 22 april 2011

Druktemakers


Ik weet het, het is veel te warm om je druk te maken. We gaan de warmste Pasen sinds tijden tegemoet. Het is in Nederland warmer dan in Spanje en Frankrijk bij elkaar opgeteld. In Spanje hebben ze last van “Hollandse buien” en in de Alpen hebben ze de skiliften weer in gebruik genomen. Het is dus “on-Hollands “warm in Nederland. Geen  temperatuur om je druk te maken. Hoewel... dat woordje "on-Hollands" doet mijn niet aanwezige nekharen rijzen.


Er zijn wel dingen on-Hollands zoals bijvoorbeeld het begroeten met de neus zoals Eskimo’s doen, maar dat soort dingen bedoel ik niet. Het gaat mij over dingen als een on-Hollands goede film of band cq muziek. Wat een onzin is dat. Alsof we hier geen talent hebben voor films of muziek maken. Ik begrijp wel dat men hiermee wil aan geven dat iets heel erg goed is maar tegelijkertijd degradeer je de rest van de artiesten,filmmakers tot derde rangs amateurtjes. NIET DOEN! Stoppen daarmee, zeg gewoon dat iets heel erg goed is of is dat on-Hollands, zeggen dat iets heel goed is?

Wel Hollands is, om zodra het 15 graden boven nul is je BBQ tevoorschijn halen en de buren uit te roken, “gezellig” keiverziekend hard de muziek aan te zetten en tegen je koters te schreeuwen de godganse dag. Op de vrije dag dient er iets kapot gezaagd te worden met de nieuwe decoupeerzaag of gaten geboord te worden met de betonboor machine. Zodra je, je hoofd buiten het hek waagt is er altijd wel een dronken buurman die je de hele winter genegeerd heeft maar nu opeens je beste vriend schijnt te zijn, waarschijnlijk alleen maar omdat je nog koud bier hebt staan. Op de één of andere manier veranderen Hollanders in Tokkies als de zon schijnt. Doe nou eens on-Hollands relaxed en on-Hollands sociaal als het lekker weer is.

Zelf heb ik net 6 houten pallets in stukken staan zagen voor de vuurkorf die vanavond weer gezellig in de fik gaat. Straks ga ik even checken of de berg beton die ik midden in de tuin heb gestort al hard is, dan kan ik vanmiddag nog even lekker in het zonnetje mijn nieuwe mobiele beton frees machine uitproberen, gewoon voor de lol. Er zit ook een stereo installatie in , zo’n mega boombox waarvan je ramen uit de sponningen trillen, want anders hoor je hem niet door het lawaai die de frees maakt. Wat nou? Ik moet toch wat in de tuin, rustig liggen genieten in de tuin gaat toch niet lukken met al die testosteron typetjes hier in de buurt.

2 opmerkingen:

ben zei

Weer zo'n leuk stukje! Ook in de Belgische zomertuinen in dit scenario zeer herkenbaar...

Lauradenkt zei

Haha! Ik schaam me ook altijd een beetje dat ik een Nederlander ben als ik op vakantie ga, want wie zijn het meest luidruchtig? (om het over de kleding maar niet te hebben...)